Przemysł dywanów jest od wieków jednym z głównych przemysłów w Indiach. Indyjski przemysł dywanów zawsze był ważną częścią indyjskiego przemysłu eksportowego. Mughals sprowadził i wprowadził do Indii tkalnie dywanów, które przetrwały i kwitły. Z biegiem czasu dawni tkacze zamienili się we współczesnych artystów, którzy nadają indyjskim dywanom magiczne kolory. Artyści ci nadają dywanom estetyczny charakter poprzez wyczarowanie kolorów i nadanie dywanom niezwykłego piękna i elegancji. Badanie wykazało, że całkowity dywan wyeksportowany w ubiegłym roku był wart 2600 rupii, podczas gdy wielkość rynku krajowego wzrosła do 200 rupii. Dywan ma wdzięk i uznanie przez wieki. W Indiach istniało tylko kilka ośrodków, które tkały dywany, ale powoli, z tego samego powodu, w północnych Indiach powstały różne skupiska. Każde centrum ma swoją przewagę konkurencyjną. Centra te zatrudniają prawie miliony ludzi w całym kraju. Główne pasy dywanowe to Bhadohi, Mirzapur i Agra w Uttar Pradesh, Jaipur, Bikaner w Radżastanie, Panipat w Haryana i Kaszmir.

Dywaniki są z grubsza podzielone na dwie kategorie: tradycyjną i nowoczesną. W przeciwnym razie indyjscy producenci wytwarzają dywany w różnych wzorach, są to;

Dywaniki z łańcuszków
o Dywaniki z wełny pikowanej
o Ręcznie tkane dywany wełniane
o Dywany wełniane GABBE
o Dywany z czystego jedwabiu
o Ręcznie robione wełniane pieluchy
o Zszywane lub syntetyczne dywany

Każdy typ ma swoją indywidualność pod względem wzornictwa, wyglądu i wełny użytej do jego produkcji. Różnorodność dywanów zależy od różnych potrzeb klientów.

Dywany charakteryzują się specjalną różnorodnością: jedwabiem i bawełną, które mieszają się innowacyjnie z wełną, aby nadać dywanom atrakcyjny wygląd. Dywany jedwabne są uważane za elementy wysokiej jakości i mają stosunkowo wysoką cenę. Dywany indyjskie są w zasadzie oparte na starych wzorach ludowych, takich jak kwiaty, romby, wzory zwierzęce i arabeski. Te tradycyjne style orientalne są dziś nadal preferowane. Wydaje się jednak, że indyjski przemysł dywanów jest pod silnym wpływem zachodnich wzorów i wzorów, które dają tradycyjnym indyjskim dywanom, takim jak chińskie wzory i wzory perskie, przewagę konkurencyjną.

Analiza SWOT branży dywanów

Indyjski przemysł dywanów to wyjątkowy przemysł, który jest bardzo zdezorganizowany, ale nie ma odpowiednich kanałów. Jakoś rozwinęło się imponująco w ostatnich latach. Przemysł wniósł znaczący wkład w indyjski eksport aż do lat 90. Jaka branża napędza eksport? Analiza SWOT pokazuje czynniki wpływające na wartość i wstępne blokady, których ta branża doświadczyła i doświadczyła do tej pory.

Mocne strony – Z biegiem lat przemysł dywanowy w Indiach rozwijał się dzięki dostępności umiejętności artystycznych, taniej siły roboczej i niedrogich surowców, innowacji w sprzedaży dywanów i elastyczności w produkcji wszystkich rodzajów dywanów.

Słabe strony – Największą słabością w branży jest silna dezorganizacja. Eksporterom i producentom dywanów brakuje kanałów marketingowych. Indyjscy dostawcy cierpią z powodu słabej infrastruktury i wewnętrznej konkurencji, a także braku profesjonalizmu i praw własności intelektualnej.

Możliwości – rynek tekstyliów domowych zmierza w kierunku przemysłu dywanów, prowadząc do opracowania nowych wzorów dywanów. Jest wykorzystywany jako narzędzie marketingowe i oferuje możliwość dostarczania usług magazynowych różnym graczom na rynku.

Zagrożenia – Przemysł cierpi z powodu niezdrowej konkurencji. Jeśli nie zostanie to właściwie załatwione, obecny wzrost w branży może nie być trwały. Zło społeczne, takie jak praca dzieci, jest ściśle związane z przemysłem. Branża jest zatem zagrożona możliwym niepowodzeniem.

Przemysł dywanów w Indiach bardzo się zmienił w ostatnich latach. Branża zmierza w kierunku stworzenia nowego rynku, a stary istniejący rynek jest nasycony i utracił swoją tożsamość. Dywany z niższej półki, wykonane w nowoczesnych wzorach, takie jak ręcznie tkane dywany, są bardzo preferowane przez nowych klientów. Przemysł chiński jest największym zagrożeniem dla indyjskiego przemysłu dywanów pod względem cen i ilości. Jednak innowacyjna gama produktów o mniejszej objętości może być mottem sukcesu indyjskiego przemysłu dywanowego. W branży dominuje nieskuteczna koordynacja i złe zarządzanie. Ponadto branża musi skoncentrować się na takich działaniach, jak standardy jakości, redukcja kosztów, lepszy rozwój produktu i terminowość dostaw, aby stymulować wzrost.