W kwietniu 2009 r. Ford stwierdził, że nie ma potrzeby udzielania pomocy rządowej, i powiedział, że za dwa lata planowane jest osiągnięcie progu rentowności. Ford wyprzedza swojego głównego konkurenta, General Motors, i sprzedał Aston Martin, Land Rover i Jaguar przez ostatnie dwa lata. Tymczasem GM przeszedł ogromną restrukturyzację po ogłoszeniu upadłości w rozdziale 11. GM jest tymczasowo w większości własnością rządu USA po zainwestowaniu 57,6 miliardów dolarów w spółkę.

Zgodnie z planem przedstawionym przez kierownictwo GM podczas przesłuchań kongresowych firma osiągnie próg rentowności do 2011 roku. Powiedzieli również, że obniżą koszty, redukując 47 000 miejsc pracy, zamykając pięć nierentownych fabryk i redukując zadłużenie o co najmniej 18 miliardów dolarów. Oczekiwano, że te obniżki kosztów pozwolą firmie się zepsuć, nawet jeśli amerykański rynek motoryzacyjny powróci do 11,5 do 12 milionów sprzedawanych pojazdów rocznie.

JD Power and Associates, globalna firma świadcząca usługi marketingowe, ogłosiła swoje prognozy dotyczące nowego progu rentowności dla branży motoryzacyjnej. Według Gary’ego Diltsa, starszego wiceprezesa US Automotive w JD Power and Associates, próg rentowności dla krajowego przemysłu motoryzacyjnego zmniejszy się o ponad 2 miliony jednostek z powodu środków ograniczających koszty, takich jak renegocjacja umów związków i dostawców przy porównywaniu obecnych warunków branżowych z Prognozy na 2010 r. Dilts wyjaśnia przyczynę tego spadku ze względu na znaczące spadki w branży motoryzacyjnej, które doprowadziły do ​​spadku sprzedaży o ponad 7 milionów sztuk w latach 2000–2009. Ten wolumen sprzedaży wynosi 175 miliardów dolarów sprzedaży netto.

W przemyśle motoryzacyjnym koszty stałe stanowią większą część kosztów całkowitych. Zakłady produkcyjne, linie montażowe i technologie zainwestowane w budowę pojazdów zaliczają się do kosztów stałych. Koszty zmienne stanowią stosunkowo niewielką część kosztów całkowitych w porównaniu do kosztów stałych. Stawia to przemysł samochodowy w ryzykownej sytuacji z powodu efektu wysokiej dźwigni.

Definicja dźwigni operacyjnej to stosunek kosztów stałych do kosztów całkowitych. Im wyższe koszty stałe firmy, tym większa jej dźwignia operacyjna. W firmach o wysokiej dźwigni operacyjnej niewielkie zmiany procentowe wielkości sprzedaży powodują duże zmiany procentowe zysku. Ta zmienność lub wrażliwość zysków na zmiany wielkości sprzedaży stawia Stricter w ryzykownej sytuacji. Zgodnie z zasadą „większe ryzyko, większy zwrot” oznacza to również większy zysk, jeśli popyt, a tym samym wielkość sprzedaży, jest wysoka.

Ponieważ koszty stałe w przemyśle motoryzacyjnym są stosunkowo wysokie w czasie recesji, a popyt i wielkość sprzedaży spadają, prawdopodobieństwo, że koszty stałe zostaną pokryte przez przychody, zmniejsza się, co oznacza, że ​​firmom motoryzacyjnym będzie trudniej osiągnąć próg rentowności. Dlatego producenci samochodów zaczynają obniżać koszty, zwłaszcza koszty stałe, takie jak zamykanie nierentownych obiektów i redukcja zleceń. Na przykład GM sprzedał swój nierentowny homar chińskiej firmie.

Firmy motoryzacyjne powinny zwiększyć liczbę rentownych pojazdów i skutecznych środków reklamowych, aby można je było sprzedawać klientom. Wzrost wielkości sprzedaży pomaga pokryć wysokie koszty stałe i osiągnąć próg rentowności. W dniu 6 sierpnia 2009 r. Nowy prezes General Motors, Edward Whitacre Jr., stwierdził, że GM musi poprawić liczbę sprzedawanych pojazdów. W tym celu plansza może przyspieszyć wprowadzenie kilku nowych pojazdów.

Porównanie skonsolidowanych zysków Forda i General Motor z formularza 10-K, które te dwie spółki złożyły w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) w 2008 r .:

Ford (miliony)

Przychody: 146 277
Koszty i wydatki: 160 949
Zysk / strata netto: (14672)
Wielkość sprzedaży: 5 532

General Motors (miliony)

Przychody: 148 979
Koszty i wydatki: 179 839
Zysk / strata netto: (30 860)
Wielkość sprzedaży: 8144

Punkty rentowności dla tych firm można obliczyć na podstawie podanych powyżej danych dotyczących sprzedaży, kosztów i wielkości.

bród
Średnia cena: 146 277/5532 = 26 441 USD

GM
Średnia cena: 148 979 USD / 8144 = 18 293 USD

Aby pokryć koszty i wydatki, Ford musiał sprzedać: 160 949/26 441 = 6,08 mln samochodów i ciężarówek. Aby pokryć koszty i wydatki, General Motors musiał sprzedać: 179 839/18 293 = 9,83 mln samochodów i ciężarówek. Dodatkowa wielkość sprzedaży, którą GM i Ford musieli podnieść, aby osiągnąć próg rentowności nawet w 2008 roku.

Ford: 6,08 – 5,532 = 0,554 miliona
GM: 9,83 – 8,144 = 1,686 miliona